EAN codes aanmaken

EAN codes zijn 13-cijferige nummers, die worden gebruikt om producten te identificeren. Elke EAN code is uniek en wordt aan één product toegewezen. Als je een bedrijf hebt wat artikelen produceert is het essentieel om aan elk artikel een eigen EAN nummer toe te wijzen. Als er series artikelen zijn, met onderling kleine wijzigingen, moet elke versie van het artikel een eigen EAN nummer hebben. Dat lijkt omslachtig, maar het is erg handig. Want op die manier zijn artikelen in een winkel of op een verkoopplatform aan de hand van de EAN codes gemakkelijk te vinden.

 

Het nut van EAN codes

EAN codes zijn handig voor de leverancier van de artikelen, voor de verkoopplatforms en voor de consumenten. Als een consument op zoek is naar een specifiek artikel kan hij door het EAN nummer in Google te voeren een overzicht krijgen van alle webwinkels die dat artikel verkopen. De winkel die het artikel voor de laagste prijs aanbiedt is dan gemakkelijk te vinden. Voor producenten is het EAN nummer handig, omdat dit toegang geeft tot grote verkoopplatforms, waaronder Bol.com, Amazon.com, etc. Met zo’n nummer wordt het aantal potentiële klanten dus aanzienlijk groter.

 

Verkoopplatforms eisen EAN codes

Het meest profiteren echter de verkoopplatforms van de EAN codes. Zij zetten het nummer in hun klantendatabases en verkoopsystemen. Daarmee kunnen ze op een efficiënte manier het beheer van hun platform managen. Veel verkoopplatforms stellen het zelfs verplicht dat de aangeboden artikelen zijn voorzien van EAN codes. Producenten moet die codes zelf kopen, maar dat is niet duur en ook niet moeilijk of arbeidsintensief. Als een artikelen eenmaal EAN nummers hebben gekregen zijn die vele jaren lang geldig. Zelfs als de producten al lang uit productie zijn genomen is de EAN code nog steeds te gebruiken, bijvoorbeeld om reserveonderdelen te vinden.