De waarheid over diëten

Als je iemand in onze westerse maatschappij zou vragen om het schoonheidsideaal te beschrijven, dan zou zij/hij een blonde, slanke vrouw met gevormde billen, heupen en borsten en een gespierde slanke man. Het is dan ook niet gek dat veel mensen bewust of onbewust dit schoonheidsideaal nastreven. Vaak proberen we dit te doen door een bepaald dieet te volgen, omdat diëten in de media gepromoot worden als dé manier om af te vallen. Toch vallen de resultaten van een dieet bij veel mensen tegen. In dit artikel ga ik je vertellen waarom.

 

De eerste reden, is dat diëten meestal voor een bepaalde tijd bedoeld zijn, een maand, een halfjaar of een jaar. Na deze bepaalde tijd ben je bevrijd van je verplichtingen en is het risico op een terugval zeer groot. Het is beter om een gezonde eetstijl voor het leven te ontwikkelen, dan om een enorme focus op voedsel te leggen in een korte tijd.

Hiernaast is het volgen van een dieet maar een klein onderdeel van afvallen, in tegenstelling van wat de media ons doet geloven. Om gezond af te vallen, is het ook heel belangrijk om veel te bewegen en veel buiten te zijn. Beweging in combinatie met een gezond dieet levert meestal de beste resultaten op. Echter, veel mensen weten dat niet en daardoor bereiken ze met een dieet vaak niet het gewenste effect.

Er zijn heel erg veel soorten diëten: een mediterrane dieet, een low carb dieet, een fodmapdieet, een zoutarm dieet, een zwangerschapsdieet en ga zo maar door. Veel van deze diëten zijn speciaal bedoeld voor mensen die een ziekte of aandoening hebben. Bijvoorbeeld: een fodmapdieet is speciaal voor mensen die het prikkelbaar darm syndroom (PDS) hebben en een zoutarm dieet is speciaal opgesteld voor mensen die een hoge bloeddruk hebben. Als je geen aandoening hebt, is een dieet eigenlijk niet nodig, als je maar gezonden gevarieerd eet.

https://verdify.nl/