Marketing: geen saaie theorie

gebruiksmogelijkheden online marketing

Ik hou niet zo van artikelen die zo min mogelijk praktisch nut hebben. Hiervoor is er Wikipedia en alle vragen uit de serie “Wat is dit?” daar kunt u gemakkelijk beslissen.

Maar dit artikel vormt een uitzondering. Het zal een soort essay zijn dat je vertelt over de soorten marketing.

Tegelijkertijd geeft het u inzicht in de praktische toepassing en relevantie voor het klassieke bedrijf.

WAT IS MARKETING

Wat is marketing en hoe verschilt het van reclame en PR? Marketing is de controle en het beheer van de verkoopactiviteiten van producten die door een onderneming zijn vervaardigd (dit kunnen natuurlijk diensten zijn) met behulp van allerlei tools, zoals analyse, onderzoek, reclame en PR.

De eenvoudigste uitleg voor mij wat marketing is, blijven diezelfde 4 letters – 4 P.

En als alles duidelijk is met het concept zelf, dan is het volkomen onbegrijpelijk wat er onder marketing valt, welke soorten en typen het heeft.

Is contentmarketing bijvoorbeeld opgenomen in internetmarketing of is het grofweg een apart gebied?

En wat is de classificatie voor handelsmarketing? Op aanvraag of marketingdoelen? Laten we het nu eens uitzoeken.

MARKETINGGROEPEN

Ik moet je teleurstellen. Als je globaal graaft, dan is de classificatie van soorten marketing erg veelzijdig en behoorlijk “theoretisch”, dat wil zeggen, het is moeilijk om het toe te passen op een klein aards bedrijf.

Marketing kan bijvoorbeeld worden onderverdeeld in twee brede groepen:

Groep 1. Op vraag van de consument

Dit is overigens de meest voorkomende marketingclassificatie die op internet te vinden is. De meest verspreide, de bekendste en waarschijnlijk de meest ‘legale’, omdat deze in 1985 werd aangekondigd door de American Marketing Association. Daarin was het belangrijkste criterium voor verdeeldheid de aard van de consumentenvraag, die kan zijn:

Conversie

De belangrijkste taak van dergelijke marketing is om de negatieve vraag naar het product te veranderen (wanneer het “niet binnenkwam”).

Tools – heruitgave / rebranding van het product, verlaging van de kosten of volledige wijziging van de promotiestrategie, zoals in het volgende voorbeeld.

Een van mijn favoriete voorbeelden van conversiemarketing is Toyota Corporation, dat twee lijnen van zijn voertuigen produceert: Toyota en Lexus.

Twee lijnen Toyota

Ze vroeg zich af hoe ze de verkoop van Lexus-auto’s kon vergroten. Ze zijn tenslotte economisch winstgevender, maar ze worden slecht gekocht. Juist met behulp van conversiemarketing is de ingenieuze oplossing gevonden. Het ontwerp van Toyota-auto’s is op zijn zachtst gezegd niet geheel aantrekkelijk geworden, het zijn vooral “nachtmerries” geworden. Maar tegen deze achtergrond begonnen het ontwerp en de binnenkant van de Lexus te verrassen. Het resultaat is een stijging van de totale winst van het bedrijf naarmate de verkopen van Lexus stijgen. En het bedrijf had geen last van de teruglopende vraag naar Toyota-auto’s. Hier is een succesvol voorbeeld.

Stimulerend

De taak van dergelijke marketing is om de onverschilligheid van potentiële consumenten voor het gepromote product te veranderen. Dat wil zeggen, maak ze erin geïnteresseerd. Hoogstwaarschijnlijk is dit type marketing bij u beter bekend door de volgende tools:

Een scherpe prijsdaling in de beginfase van het betreden van de markt (“ten eerste zullen we klanten voorzien van lage prijzen”);

Uitvoeren van acties;

Proeverijen uitvoeren.

Ontwikkelen

Ik zou het zelfs spionagemarketing noemen. Dat wil zeggen, u begrijpt dat er vraag is, of beter gezegd zal zijn, naar een specifiek product dat u op de markt moet brengen.

Ontwikkelingsmarketing is juist gericht op het bieden van effectieve tools om verborgen vraag om te zetten in echte vraag. Iets soortgelijks met trendspotting.

Remarketing

Marketing die de vraag doet herleven wanneer deze vervaagt. Het lijkt mij dat de Google Adwords-remarketingtool, die voormalige bezoekers terug naar uw site brengt, juist daarom zo wordt genoemd (vraag revival).

Synchromarketing

Dit type marketing wordt gebruikt om schommelingen in de vraag, zoals seizoensinvloeden, te stabiliseren. Voorbeelden van marketing in synchromarketing (sorry voor de tautologie) zijn vooral te zien in de bouw en dienstverlening. 

Voorbeeld 1. Een bedrijf dat bakstenen fabriceert en verkoopt, om bodemdaling in de winter te voorkomen (en dit is het meest laagseizoen voor bouwers), houdt een actie: “20% korting op de aankoop van bakstenen tot 20 februari + gratis opslag tot het voorjaar”.

Voorbeeld 2. De fitnessclubketen van wereldklasse begon claims te ontvangen van regelmatige bezoekers dat de club op bepaalde uren overvol was.

In dit opzicht werden schema’s van de werklast van de club gedurende de dag opgesteld, waardoor bezoekers hun dag en tijdstip van bezoek aan de club konden plannen, en dus enigszins, maar het probleem verlichtte.

Ondersteunend

Wordt gebruikt wanneer het vraagniveau gelijk is aan het aanbodniveau. Dat wil zeggen, stabiele vraag, stabiele concurrentie. De foto is perfect voor mij. Een voorbeeld is het bekende bedrijf Coca-Cola. In plaats daarvan een van haar producten, Sprite. Het is zo populair geworden en de vraag ernaar is zo stabiel dat de marketeers van het bedrijf slechts af en toe de vorm van de fles veranderen en commercials lanceren “alleen maar om je aan het product te herinneren”.

Demarketing

Stel je voor dat je producten maakt die zo populair zijn in de wereld dat je productie (aanbod) simpelweg niet aan alle vraag kan voldoen. Het is de regulering (afname van de vraag) tot het niveau van het aanbod (technische productiemogelijkheden) met behulp van marketingtools die demarketing is.

Een treffend voorbeeld van het gebruik van een demarketingstrategie is Apple, dat niet alleen vrij hoge prijzen hanteert in vergelijking met zijn concurrenten, maar deze zelfs verhoogt om de steeds toenemende, ik zou zelfs zeggen, hype-vraag naar zijn producten te beheersen.

Tegengestelde

Dit is in feite hetzelfde als demarketing, dat wil zeggen marketing gericht op het verminderen van de vraag. Het enige punt is dat de afname van de vraag plaatsvindt naar goederen die niet door de samenleving zijn goedgekeurd (alcohol, tabak). In de regel is de introductie van dergelijke marketing (zeer agressieve marketing, moet ik zeggen) de staat. Het meest voor de hand liggende en bekende voorbeeld is het verbod in de Verenigde Staten van 1920 tot 1933.

Groep 2. Door de aard en omvang van de activiteiten

Het is ook een vrij populaire classificatie, maar wordt vooral in studieboeken gebruikt.

Bulk (ongedifferentieerde marketing)

Herinner je je de juiste marketing? Wanneer u een doelgroep kiest, de avatar van een klant voorschrijft, de eigenschap, voordelen, voordelen van een product beschrijft, verschillende producten maakt voor verschillende doelgroeppijnen? Bij massamarketing is dit allemaal niet belangrijk. U maakt één product, waarbij u het verschil tussen uw doelgroepen volledig negeert. Betreed de markt met één enkel product waarvan je denkt dat het een groot aantal geïnteresseerde consumenten in kopers moet veranderen. Iets uit de serie “er is een koper voor dit product”, een soort agressieve marketing. Een uitstekende strategie in aanwezigheid van massaliteit en grote, of liever gezegd zeer grote promotiebudgetten.

Voorbeelden van succesvolle massamarketing zijn Coca-Cola en Ford (auto’s voor elke persoon, elke portemonnee en elk doel). Toegegeven, in veel opzichten zijn ze hierin geslaagd dankzij grote budgetten en minimale concurrentie.

Gedifferentieerde marketing

Dit is doorgaans de weg die fabrieken volgen die op de markt komen. Ze splitsen hun producten op in verschillende productsegmenten (melk / kefir / yoghurt / prebiotica), die elk inspelen op de behoeften van een andere doelgroep. Dienovereenkomstig wordt ook marketing gebouwd, aangepast aan individuele segmenten van de doelgroep.

Geconcentreerde (gerichte) marketing

In een hyperconcurrerende markt wordt geconcentreerde marketing als het meest geschikt beschouwd voor de ontwikkeling van kleine bedrijven. Gericht op een specifiek segment (specifieke doelgroep), het identificeren en dekken van alle behoeften met een product of dienst.

ONTWIKKELING VAN MARKETING

Dit zijn de soorten marketing en hun kenmerken die tijdens de oprichting in de geschiedenis zijn verschenen.

Toegegeven, niet alle classificaties worden hier gepresenteerd. Waarom zou u de meeste traditionele classificaties in marketing moeten kennen, bijvoorbeeld marketing voor een individu, als deze concepten lang geleden zijn veranderd?

Persoonlijkheidsmarketing (egomarketing) is bijvoorbeeld lang veranderd in branding, dat wil zeggen merkpromotie.

Het is jammer dat deze traditionele vormen van marketing en hun kenmerken in het curriculum van marketeers bij de instituten staan. Ik denk dat deze informatie nuttig is om het concept uit te leggen, maar helaas is het helemaal niet toepasbaar in het bedrijfsleven. Vanuit praktisch oogpunt worden ze in kleine bedrijven vooral slecht toegepast. En waarom? Omdat alles in marketing zich zeer dynamisch ontwikkelt.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html