Foto Willem
Image default
Onderwijs

Deze kunstworkshops zijn nú populair op Nederlandse scholen

Welke kunstworkshops zijn nu populair?

Er zijn superveel mogelijkheden voor creatieve lessen voor het basisonderwijs en de middelbare school waar je als docent misschien niet zo snel aan denkt. Wij organiseren al jarenlang culturele en kunstzinnige workshops op basisscholen en middelbare scholen door heel Nederland. Hierdoor hebben wij een breed netwerk van vakprofessionals uit alle mogelijke disciplines en weten wij precies wat er speelt in de wereld van de kunsteducatie. Wij zetten dan ook graag een aantal van onze meest populaire workshops voor je onder elkaar.

Slagwerk

Slagwerk is een heel toegankelijke manier van muziek maken. Met de juiste begeleiding hebben leerlingen de basisbeginselen binnen een paar uur onder de knie en spelen ze met de hele klas een spetterend muziekstuk. Hiervoor heb je niet eens ‘echte’ instrumenten nodig. Ook met oude tonnen, vaten en emmers kun je prima muziek maken. Maar ga je voor nét dat beetje extra? Dan kies je bijvoorbeeld voor een knallende djembe workshop. Dit Afrikaanse slaginstrument is tijdloos en ongekend populair.

Zelf muziek schrijven

Kinderen van alle leeftijden hebben soms moeite om in woorden uit te drukken wat ze denken en voelen. Dat is ook niet zo gek: ze worden hier immers ook lang niet altijd toe uitgenodigd. Muziek kan de schroom en de blokkades wegnemen. En vaak blijken woorden dan ineens ook niet meer tekort te schieten: als geboren singer-songwriters of heuse rappers in de dop brengen de leerlingen hun verhaal op het podium.

Kunst en techniek

Techniek wordt met de dag belangrijker in onze samenleving. Het is dan ook belangrijk dat leerlingen al op jonge leeftijd vertrouwd raken met techniek. Maar we weten allemaal hoe moeilijk het kan zijn om de focus en de toewijding op te brengen om nieuwe vaardigheden te leren. Die moeilijkheid verdwijnt als leren leuk is. Daarom is het een goed idee om kinderen spelenderwijs te leren over programmeren, stroomcircuits en beweging. Integreer je deze vaardigheden in een aantrekkelijk kunstproject? Dan hebben de leerlingen niet eens door dat ze bezig zijn om een technische vaardigheid te leren. Ze leren dan simpelweg iets dat ze wíllen leren.

https://www.kleinkunstig.nl